مشخص شد، که از نظر ما، دعوا بین تمدّن اسلامی و مدرن هستش. امّا الآن این دعوا در چه وضعیه؟!
از اینجا به بعد دیگه بحث فلسفه تاریخه!
تا همین اواخر، یه عده میگفتن که تاریخ در یک سیر مشخص پیش میره و نهایت این سیر، همین تمدّن امروزین غربه! مثل فوکویاما.
البته تو یران هم خیلی از این اصلاحطلبها از این دیدگاهها دارند و طبق این دیدگاه میگن که باید در نظام جهانی هضم بشیم!
البته الآن که این پیام رو می نویسم، خود فوکویاما هم این رو قبول نداره. امّا به نظرم اصلاحطلبها قبول دارند، چون هیچ توبهنامهای ازشون ندیدم!!!
البته قبل از فوکویاما، نظریه پردازان قدر دیگری هم بودند که نظریهی سیر تک خطی تاریخ رو رد کرده بودند، مثل پیتریم سوروکین (موسس دانشکده جامعهشناسی دانشگاه هاروارد آمریکا) و پیتر برگر (نظریهپرداز مشهور آمریکایی) و .
سوروکین که همون پنجاه شصتسال قبل، پیش بینی کرده بود که یک تمدّن معنوی و عرفانی وری کار خواهد آمد.
پیتر برگر هم که اوّل اونوری بود، اواخر عمرش گفت که دین داره بر میگرده (به عرصه اجتماع) و .
الآن که اونوری ها دیدن قضیه داره بیخ پیدا میکنه، شروع کردن به ارائهی نظریات ترکیبی! نظریات ترکیبی چی میگن؟! به طور خلاصه حرف نظریات ترکیبی اینه:
مردم هم دارن مدرن میشن و هم دارن غیرمدرن میشن. یعنی مثلا فرهنگ مردم، ترکیبی از فرهنگ اسلامی و مدرنیسم است! همین!
این نظریه فعلا شواهد خوبی داره. مثلا تو جامعهی ایران مردم زیادی رو می بینید که تو ظاهرشون، هم نمادها اسلامی وجود داره و هم نمادهای مدرن!
امّا آیا این وضع ماندگار است؟!
درباره این سایت